Zamolxis |
BENDIS – Zeita din mitologia dacică adorată de
strămosii nostri ca zeită a Lunii, a pădurilor, a farmecelor, a noptii si poate
ca zeită magiciană. Unele reprezentări plastice ca bustul de bronz de la Piatra
Rosie o arată cu
sâni proeminenti ca si presupunerea că era o divinitate adorată mai ales de femei, ar fi un indiciu ca era socotită poate în primul rând zeita dragostei si a maternitătii. Herodot ne spune în Istorii (IV,94;V,7) că tracii au împrumutat-o de la daci.
sâni proeminenti ca si presupunerea că era o divinitate adorată mai ales de femei, ar fi un indiciu ca era socotită poate în primul rând zeita dragostei si a maternitătii. Herodot ne spune în Istorii (IV,94;V,7) că tracii au împrumutat-o de la daci.
CAVALERUL TRAC – Tânăr zeu al
tracilor balcanici si danubieni, reprezentat călare, adesea în scene de
vânătoare. Atributele si originea zeului sunt deocamdată obscure. Numit “Theos
Heros” – stăpân căpetenie, mai apoi semizeu de origine muritoare iar în
varianta romană, “Deus sanctus Heron”, unele imagini ale calaretului trac sunt
însotite de inscriptii unde numelui “Heron”, “Heros” îi urmează adesea diverse
epitete: “Invictus” – Nebiruitul, “Aeternus” – Vesnicul, “Katahtonios” –
Stăpânul mortilor, “Ktistes” – întemeietorul de neamuri, mai des “Vetespios”.
Iconografia românească l-a păstrat în chipul Sf.Gheorghe.
DERZELAS – Zeu apartinând
mitologiei daco-getice, având un cult de origine autohtonă. E considerat fie
zeu al sănătătii, al energiei vitale (I.I.Russu) fie o divinitate subpământeană
(I.H.Crisan). Un templu al lui Derzelas s-a zidit la Histria în sec al III-lea
îen.
GEBELEIZIS – Zeu geto-dacic al cerului înnourat si
pluvial, diriguitor al furtunii si al fulgerelor, în onoarea sau împotriva
căruia dacii trăgeau cu arcurile (după unii spre a purifica fata zeului ceresc
risipindu-i norii, după altii spre a-i reprosa norii excesivi, aducători de
grindină si de trăsnete primejdioase pentru păduri, gospodării, grâne si pentru
vita de vie). Această practică e înregistrată si în alte zone geografice, tirul
aglomerat de săgeti si strigătele masive puteau creea curenti de aeri ce
risipeau norii. Gebeleizis e amintit numai de Herodot care îl citează imediat
după Zamolxis ceea ce a dus la false presupuneri că cei doi s-ar confunda. În
iconografia românească s-a păstrat ca Sf.Ilie.
KOGAIONON – Mitologicul munte
dacic în care a fost sediul lui Zamolxis sau locuinta marelui preot dac.
Semnalat de greci, muntele nu a fost identificat. Presupunerile au adus în
discutie celebre vârfuri muntoase ca Gugu, Ceahlăul, Dealul Grădistii, Omul,
fiecare cu argumente pro si contra. Anumite asemănări semantice din unele
izvoare grecesti impun prima ipoteză, semnificatia numelui îl impune pe Omul,
de asemenea Sfinxul din pare să aibă o semnificatie deosebită. Dar toate sunt
ipoteze romantice. Strabon scrie despre pestera de retragere a lui Zamolxis:
“Tot asa si acest munte a fost recunoscut drept sacru si astfel îl numesc si
getii; numele lui, Kogaionon, era la fel cu al râului ce curgea
alături.”(Geografia,VII,3,5). Acest citat lansează o interesantă ipoteză:
numele mai important al fi al râului după care a fost numit si muntele deci
muntele este lângă un râu însemnat (poate nu doar din punct de vedere al
debitului). Voi prezenta mai jos fragment dintr-o hartă veche care reprezintă
râul Cogaeonus, prin suprapunerea hărtii antice cu cea a României moderne,
acest râu se identifică cu Bicazul, care trece pe lângă Ceahlău, munte care a
inspirat multi poeti si scriitori români de-a lungul timpului, asadar un
argment solid în favoarea identificării Ceahlăului cu Kogaiononul.
Deasemenea, se stie
că lui Zamolxe dacii i-au construit o locuintă mare în pesteră, deci trebuie să
se mai găsească ruinele acestei locuinte în pesteră. Autorii mentionează că
dacii îsi numeau preotii “călători prin nori” ceea ce propune pentru
localizarea acestui munte un vârf foarte înalt. Pestera mitică a lui Zamolxe ar
fi putut să aibă întortocheate galerii ceea ce ar explica disparitia lui.
PREOTII DACI – În literatura de
specialitate, se întâlnesc trei categorii de preoti:
1.KAPNOBATAII –
“umblătorii prin nori”. Explicatia denumirii s-a pierdut în negura timpului.
Probabilitatea o are călătoria în muntii cu vârfurile înconjurate de nori,
deci, în chilii asemănătoare călugărilor de azi. Se întelege că trăiau în
simplitate, regim alimentar si în meditatie în fata zeului lor (si de ce nu
poate si al nostru pentru că există izvoare care ne spun că dacii credeau
într-un zeu suprem căruia nu îi spunea numele nu de frică, rusine, sau alte
motive, ci pentru simplul fapt că nu îi puteau exprima complexitatea).
2.KTISTAII – “întemeietorii de neamuri”. Voi face un nou apel la atât de controversata “interpretio graeca” pentru a sublinia posibilitatea că grecii să se fi înselat: după părerea mea adevăratul înteles al numelui acestor preoti era “întretinătorii de neamuri”, “vindecătorii de neamuri”, deci renumitii medici daci. Ca o dovadă în plus aceeasi observatie se potriveste si polistailor: “întretinătorii de orase” sau cavalerilor traci: “întretinătorii de neamuri”, “apărătorii de neamuri”. Acesti preoti erau renumiti prin tehnica lor de a începe cu sufletul si a continua cu tratarea trupului. De aceea aveau probabil nevoie de religie sub o formă pe care nu o mai cunoastem azi (sau poate da: bioenergoterapia). v.Derzelas.
3.POLISTAII – “întemeietorii de orase”. La aceasta castă preotească denumirea ei îi propune membrii ca învătători care trăiau în orase unde erau sanctuarele (vezi calendarele, si care nu erau potrivite ascetismului). Avem celebre exemple pentru a sustine aceasta teorie: Zamolxe, Deceneu. Acesti preoti-învătători excelau în stiinte (fizică, astronomie), morală, psihologie, filosofie, ultima, împlicând si religia.
4.PREOTII LUPTĂTORI – Strabo ne mai spune că tinerilor preoti daci li se predica curajul. Acestia fiind lipsiti de teamă. Pentru ce altceva decât pentru prezenta pe câmpul de luptă? Rolul lor de a îmbărbăta ostenii, sau ca medici-militari, nu prea stă în picioare în fata mea, acesta fiind unul mult mai complex. Asadar o nouă castă care nu a fost înteleasă de autorii antici deci nu a fost mentionată decât de Iordanes care ne spune că “armata lui Filip al Macedoniei fu împrăstiată de preotii geti”, asa că eu pot doar să propun această variantă. Si aici avem un exemplu celebru: preotul (vicerege! si care nu era ktistai ci mai degrabă polistai) Vezina a luat parte la lupta de la Tapae. Este posibil ca preotii, bărbati fiind, să fi fost organizati în momente grele sau în mod uzual, în contingente speciale de războinici sau medici, auxiliari, etc.
RITUALUL DE ZEIFICARE – Am observat un fel
de cale pe care marii preoti trebuiau s-o urmeze. Să cunoască mari religii si
concepte filosofice chiar dacă nu aderau la ele. Aici as mentiona că nu cred că
e vorba de o instruire a preotilor daci în tări străine deoarece ei detineau
cunostinte pe care egiptenii si grecii nu le aveau. Poate un flux de la daci la
egipteni si greci e mult spus, mai corect ar fi un schimb de experientă dar
cine stie? Apoi marii preoti întorsi pe pământurile natale se asociau cu
regele. Din nou consider că preotii nu-si convingeau regii să li se asocieze ci
doar urmau un obicei existent deja (avem ca exemple pe Zamolxis, Decenu,
Vezina). Undeva în acest răstimp marii preoti trecând de un anumit prag, o
anumită probă complexă sunt zeificati. Oricum cred că dacii aveau niste legi
foarte vechi după care se ghidau de multă vreme.
ZAMOLXE – Controversele
asupra personalitătii lui Zamolxe au început să apară odată cu mentionarea lui
de către Herodot si continuă până azi. Părintele istoriei, recunoaste cinstit
că Zamolxe a trăit (în jurul anului 1400 îen-nb) si nu a fost un zeu închipuit.
De altfel el este unul din cei trei profeti ai lumii (Zamolxe, Zaratustra si
Moise), însă numai despre Zamolxe există izvoare “stiintifice”. De ce a devenit
asa celebru acest “rege al nostru [...] ca zeu ce este” (Platon,Harmides,156)?
Pentru că a fost un erou civilizator, un preot venerat de toate castele: de
kapnobatai care i-au mostenit obiceiul de a trăi retrasi, de ktistai care au învătat
mestesugul vindecării de la el, de polistai care nu se stie de unde detineau
fantasticele cunostinte pe care le predau mai departe, de “preotii-războinici”
(si ostasi) care rosteau numele lui în bătălii, de regi care se pare că au
preluat belaginele de la Zamolxe. Cât despre retragerea lui în pesteră si
aparitia după 4 ani nu a avut rolul de mister initiatic ci a fost o lectie
pentru poporul care poate nu îi urma toate îndemnurile (acest domeniu al
pildelor în care dacii excelau, 4 ani fiind poate perioada în care poporul s-a
convins de necesitatea învătăturilor sale). În plus această situatie pare să se
potrivească cu momentul când Zamolxe redactează (sau mai corect spus le rescrie
adaptându-le conditiilor contemporane) necesarele belagine. Dacii au recunoscut
în Zamolxe, omul complex demn de luat drept model, zeificarea venind în mod
natural.