Aerodromul extraterestrilor Nazca |
“Liniile Nazca ”, cum au fost supranumite, reprezinta o serie de geoglife
localizate in desertul cu acelasi nume, la suprafata unui platou arid care se intinde pe o distanta de 80 km, intre orasele Nazca si Palpa, din Peru. Aici se gasesc sute de reprezentari de diverse complexitati, de la simple linii, la forme stilizate, de pasari, maimute, paianjeni, pesti, rechini, lame si soparle, totul la o scara de-a dreptul gigantica. Se crede despre ele ca au fost create de cultura Nazca intre anii 200 i.Hr. si 700 e.n.
localizate in desertul cu acelasi nume, la suprafata unui platou arid care se intinde pe o distanta de 80 km, intre orasele Nazca si Palpa, din Peru. Aici se gasesc sute de reprezentari de diverse complexitati, de la simple linii, la forme stilizate, de pasari, maimute, paianjeni, pesti, rechini, lame si soparle, totul la o scara de-a dreptul gigantica. Se crede despre ele ca au fost create de cultura Nazca intre anii 200 i.Hr. si 700 e.n.
In anul 1939, in timpul unei misiuni de zbor cu avionul deasupra desertului Nazca, pilotii insarcinati sa fotografieze din aer viitorul traseu al autostrazii panamericane ce trecea prin Valle de Palpa, au surprins in poze linii si figuri geometrice ciudate. S-a crezut initial ca sunt vechi drumuri si santuri de irigare incase. Teoria a fost insa rapid infirmata de arheologul american Paul Kosak de la Universitatea din Long Island (SUA), care si-a efectuat, in 1940, diagnoza asupra recentei descoperiri.
“Liniile Nazca ”, cum au fost supranumite, reprezinta
o serie de geoglife localizate in desertul cu acelasi nume, la suprafata unui
platou arid care se intinde pe o distanta de 80 km, intre orasele
Nazca si Palpa, din Peru. Aici se gasesc sute de reprezentari de diverse
complexitati, de la simple linii, la forme stilizate, de pasari, maimute,
paianjeni, pesti, rechini, lame si soparle, totul la o scara de-a dreptul
gigantica. Se crede despre ele ca au fost create de cultura Nazca intre anii 200 i.Hr. si 700 e.n.
In anul 1939, in
timpul unei misiuni de zbor cu avionul deasupra desertului Nazca, pilotii
insarcinati sa fotografieze din aer viitorul traseu al autostrazii
panamericane ce trecea
prin Valle de Palpa, au surprins in poze linii si figuri geometrice ciudate.
S-a crezut initial ca sunt vechi drumuri si santuri de irigare
incase. Teoria a fost insa rapid infirmata de arheologul american Paul
Kosak de la
Universitatea din Long Island (SUA), care si-a efectuat, in 1940, diagnoza
asupra recentei descoperiri.
Desenele din Nazca |
Misterioase si enigmatice, desenele
din Nazca au fost, la
inceput, sursa multor speculatii exagerate. Cu timpul insa, teorii avizate au
inceput sa vada lumina. Doctorul in matematica Maria Reiche, cea
care si-a inchinat aproape toata viata cercetarii curioaselor desene
peruane, a propus ipoteza conform careia autorii lor stapaneau savant
arta masuratorilor si a transpunerii lor pe teren la scara impozanta. Potrivit
lui Reiche, care a si-a inceput cercetarile in 1946 pe baza insemnarilor lui
Kosak, desenele fusesera executate printr-un procedeu destul de simplu. Liniile
fusesera trasate pe pamantul de culoare galbuie cu ajutorul unui strat subtire
de pietre inchise la culoare, autorii lor folosind o unitate de masura fixa.
Totusi,
cercetatoarea era convinsa ca desenele nu puteau fi executate decat daca popoarele
locale cunosteau taina zborului, fapt pe care a incercat sa-l dovedeasca, mai
tarziu, americanul Bill Sporer. El a pornit in solutionarea enigmei de la
iscusinta populatiei Nazca in arta tesaturilor. Din examinarea
microscopica a patru bucati de tesatura descoperite in apropierea desenelor din
pustiu, a reiesit ca vechii peruvieni foloseau la materialele lor o urzeala
mai buna decat cea folosita astazi la confectionarea panzei de parasuta si mai
solida decat tesaturile folosite pentru aerostate. In acelasi timp, la capatul
multora dintre liniile drepte ale desenelor s-au gasit gropi circulare, cu
diametrul de aproximativ 10 metri, umplute cu pietre innegrite de foc. Impreuna
cu reprezentarea unor obiecte plutitoare pe ceramica Nazca, toate au condus la
ideea ca in aceste locuri s-ar fi putut aprinde focuri pentru a incalzi aerul
dintr-un balon si
a-l inalta.Anul 1975 aduce cu sine si efectuarea unui experiment, pe baza
ipotezei lui Sporer, cand, folosindu-se materiale si tehnici accesibile
popoarelor din Nazca, s-a procedat la realizarea unui balon cu aer cald. Dupa
ce a fost aprins un foc sub el, s-a ridicat cu cei doi piloti din nacele,
confirmand posibilitatea ca locuitorii din Nazca sa fi cunoscut arta
zborului.Desigur, exista si propuneri mai excentrice menite sa explice formarea
desenelor, Erich von Daniken, sustinator fervent al ideii
existentei civilizatiilor extraterestre, fiind unul dintre emitentii lor de
vaza. Acesta vede in Valle de Palpa unaerodrom al extraterestrilor,
care ar fi dirijat din avion efectuarea desenelor sau le-ar fi realizat cu
ajutorul razelor laser. Ele ar fi servit drept repere de navigatie. Teoria este
insa respinsa cu tarie de catre Maria Reiche, care nu poate accepta ca
prezumtivii vizitatori din cosmos se aflau la un nivel atat de primitiv, incat
sa fi pus in acest scop pietre.
Si
legende locale, cu nuanta mistic-religioasa, planeaza in jurul desenelor,
localnicii warrau gasind
o explicatie metaforica si simplista a originii lor. Ei pastreaza in legatura
cu Valle de Palpa mituri ce povestesc despre un lacas aflat in ceruri, de unde
stramosul lor a coborat pe pamant si a vanat cu arcul animalele infatisate de
desenele din Valle de Palpa. Pastrand insa registrul stiintific, desi
eforturile cercetatorilor par sa fi dat roade in incercarea identificarii unor
posibile explicatii ale originii desenelor uriase din Nazca,
scopul mobilizarilor uriase in vederea realizarii lor, ramane inca un mister.
Teoriile nu au intarziat sa apara nici in acest sens, dar ele sunt, mai
degraba, hazardate.
Desertul chilian Tarapacaru |
In desertul chilian
Tarapacaru s-au
descoperit in 1968 desene asemanatoare, printre care si conturul, lung de o
suta de metri, al unei siluete umane, construit din bucati de lava, pe o colina
inalta de 200 metri. Partea de rasarit a Americii de Nord gazduieste
asa-numitele “moundy”, ridicaturi la suprafata pamantului, din
lut sau piatra, de diferite forme si dimensiuni. La fel ca desenele din Nazca,
au forma unor animale uriase, a caror forma poate fi observata numai din avion.
Nu se stie de ce au aparut, insa ele reprezinta performanta uriasa de dislocare
a sute de mii de metri cubi de pamant si piatra. In Anglia intalnim calul lung
de 111 metri din Uffington, cu o vechime de cel putin 2000 de ani si “Marele
barbat din Wilmington”, de pe coasta muntelui Windover, care sunt tot
atatea exemple de desene misterioase asemanatoare celor descoperite in Peru.
Exemplele pot continua. O constatare interesanta, insa, este ca si in epoca
moderna realizarea unor astfel de desene este foarte anevoioasa si presupune un
sistem de semnalizare complex, cu stegulete, megafoane si teodoliti(instrumente
optice complexe), ceea ce face cu atat mai bizara realizarea lor cu mii de ani
in urma.
Desenele din desertul
Nazca, Peru, America de Sud vin, deci, ca o ironie a vechimii, care, alaturi de
fenomene asemanatoare, dandu-ne totul si de fapt nimic, ne sugereaza o evolutie
nestiuta a civilizatiei umane, mult mai fragmentata si mai putin graduala decat
se banuieste inca.Sapaturile recente in zona Cahuaci, in sudul statului Peru, unde se afla piramide si constructii studiate de mai multi ani, ar putea constibui la dezlegarea misterului celebrelor linii ce alcatuiesc imaginile aeriene de la Nazca, transmite AFP.
Arheologul Johny
Isla, care conduce echipa de cercetare in aceasta regiune, a afirmat in
deschiderea acestei saptamani ca sapaturile realizate de mai bine de 20 de ani
la Cahuaci au demonstrat ca acest oras era centrul civilizatiei Nazca, ce se
intindea pe mai multe vai din sudul tarii.
Cahuaci ere un
centru politic, cultural si religios, iar oamenii care au realizat ciudatele
desene de la Nazca locuiau acolo. Mult timp specialistii s-au intrebat la ce
foloseau acele desene care puteau fi vazute doar survoland Nazca si cum au
putut fi ele realizate in lipsa aparatelor de zbor.
“Exista o anume
relatie intre complexul arhitectonic de la Cahuaci si desenele de la Nazca,
demonstrata de o linie care pleaca din centrul urban pana la regiunea din
pampas unde se afla figurile”, a explicat Isla.
La Cahuaci, pe o
suprafata de 24 de kilometri patrati, cercetatorii au descoperit 34 de
constructii, unele in forma de piramida, majoritatea ingropate in desert. Una
dintre acestea are o inaltime de 20 de metri si este structurata pe sapte
niveluri, avand peretii din caramida si fiind dotata cu rampe de acces.
Trasate in urma cu
2.500 de ani, cele 800 de linii drepte si cele 300 de figuri geometrice de la
Nazca sunt invizibile de la nivelul solului. Ele reprezinta plante si animale,
printre care o soparla, serpi, o maimuta, un condor si un om cu cap de cucuvea.
Figurile uriase,
inscrise in patrimoniul UNESCO, sunt vizibile doar din avion, pentru turistii
doritori existand un mic aparat de zbor folosit special pentru vizionarea
figurilor.
Maria Reiche
(1903-1998), matematiciana germana care a studiat aceste linii, era de parere
ca ele reprezentau un calendar astronomic folosit in agricultura.
Alti cercetatori
sunt de parere ca ele ar fi carari ce alcatuiesc traseul unui pelerinaj
religios sau piste de aterizare pentru extraterestri. O teorie recenta leaga
figurile de la Nazca de cultul fertilitatii si al apei.
hotnews.roИсточник:http://www.2012en.ro/2010/04/aerodromul-extraterestrilor-nazca/