Incidentul de la Cluj a
fost precedat, cu o zi mai devreme, de un altul, si el foarte interesant.
Pe 17 august 1968 avionul
IL-18 al companiei Tarom, care facea cursa Viena – Bucuresti, tocmai depasise
granita si se afla in apropiere de Oradea, la o altitudine de 7600
de metri, cand, dupa declaratiile capitanului Beniamin Gabarian “am observat
brusc in dreapta noastra, la o distanta de circa un kilometru si cu vreo 300 de
metri mai sus, un obiect oval care se deplasa cu o viteza mare in sens contrar
cu noi si emitea o raza verzuie. Am verificat ceasul. Era ora 20 si 21 de
minute. Am urmarit cateva secunde obiectul luminos care apoi a accelerat si a
disparut spre vest [...] Am observat obiectul 10-15 secunde dar a fost suficient
ca sa apreciem – colegii mei: Alexandru Niculescu, Marian Constantinescu si cu
mine – dimensiunile sale. Pe cat am putut vedea, avea un diametru de 2,5 – 3
metri…”.
Luand legatura cu turnul de
control al
aeroportului din Viena, capitanul a aflat ca pe o raza de 400 de
kilometri in jur nu era nici o aeronava. La scurt timp dupa aceasta Gabarian a
fost anuntat de aeroportul din Budapesta ca personalul unui avion unguresc al
companiei Malev a observat si el, la doua minute si jumatate dupa semnalarea romaneasca,
un obiect asemanator care se indrepta cu mare viteza spre vest, de data aceasta
in spatiul aerian al Austriei. Daca a fost acelasi obiect, viteza sa trebuia sa
fi fost de 14000 kilometri pe ora. Nici un avion nu putea atinge aceasta viteza
la altitudinea de 6000 m.
Intr-un interviu pe care
comandantul Beniamin Gabarian l-a dat ziaristilor mai tarziu, acesta a
declarat: "Cred ca ceea ce am vazut, este descris in mod obisnuit in presa
internationala sub termenul de OZN. Şansa ca am putut sa-l urmaresc 10-15
secunde, se datoreaza faptului ca obiectul si-a micsorat viteza pana ce aproape
ca a egalat-o pe a noastra. Poate ca din cauza ca echipajul extraterestrilor
era foarte interesat de
aparatul nostru si de ceea ce se afla inlauntrul lui".
aparatul nostru si de ceea ce se afla inlauntrul lui".
In duminica de 18 August
1968, tehnicianul Emil Barnea (45 ani) dorind sa petreaca o frumoasa zi de vara
impreuna cu alte trei cunostinte, in Padurea Baciu (situata in imediata
apropiere vestica a municipiului Cluj-Napoca), se afla, in jurul orei 13:00, la
adunat vreascuri pentru un mic foc ce urma sa fie facut intr-o poiana. Chemat
insa de catre prietenii ramasi pe iarba, sa vina repede pentru a vedea
"ceva pe cer", el a ramas uimit timp de cateva secunde vazand un mare
obiect argintiu de forma rotunda, aplatizat, care, la mica inaltime, se deplasa
lent de la NE spre SV. Dupa primele momente de surpriza, s-a repezit la
aparatul de fotografiat ce-l avea pe patura de pe iarba si a expus in mare
graba un prim cliseu. Cum obiectul nu se deplasa repede, a avut timp sa-l priveasca
liber si apoi sa-l centreze bine prin vizor, la expunerea celui de-al doilea
cliseu. Intre timp, ciudatul aparat aerian incepuse sa straluceasca intens si
sa se rastoarne, ca si cum pozitia sa de zbor i-ar fi fost indiferenta. El
semana evident cu o "farfurie" intoarsa, dar Emil Barnea nu cunostea
pe atunci decat foarte putine lucruri despre incredibilele OZN-uri. Subit insa,
obiectul a accelerat spre inaltimi, pe o directie oblica. Urmarindu-l prin
vizorul aparatului, Emil Barnea a reusit sa-l mai fotografieze inca de trei
ori. in ultimele doua imagini, acesta aparea insa doar ca un punct ce se pierde
in imensitatea inaltimilor cerului.
Revenit acasa, Emil Barnea
a retrait ciudata aparitie vazuta de el pe cer, dar neinformat in problema OZN,
nu s-a grabit sa scoata filmul din aparat. Abia dupa un timp, dupa ce a expus
si cliseele ramase, l-a developat si a facut copii ale straniilor imagini.
Dupa verificarile de
rigoare ale filmului si apoi ale declaratiilor martorilor, imaginile obtinute
de Emil Barnea au fost preluate de agentia de presa "Agerpres" si
prezentate atat la televiziune, cat si in presa din intreaga tara. Devenind
apoi cunoscute si peste hotare, ele au fost prezentate in numeroase reviste si
carti de specialitate din diferite tari. in comentariile respective, setul de
fotografii de la Cluj‑Napoca a fost recunoscut ca una dintre cele mai reusite
serii de clisee din intreaga lume, cat si una dintre cele mai importante,
datorita aspectelor stiintifice deosebite ridicate de unele detalii relevate pe
pelicula fotosensibila. Astfel, o prima analiza a imaginilor, a oferit cateva
elemente cu totul neobisnuite care, de fapt, au ramas si pana astazi nelamurite
:
- Spre deosebire de
prima expunere – in care "farfuria zburatoare" apare ca un obiect avand
o carcasa metalica ale carei contururi sunt bine definite de lumina naturala a
soarelui – in a doua imagine au aparut unele modificari: umbra de pe rebord
este nelogica in raport cu directia razelor solare (este in partea de sus)
neputand fi vorba de o umbra proiectata de domul obiectului, in timp ce centrul
navei aeriene a devenit confuz. O verificare atenta efectuata pe macheta de
catre specialisti de la Facultatea de Arhitectura din Cluj-Napoca, a condus la
urmatoarea concluzie, ce a fost prezentata in referatul final: obiectul
devenise el insusi stralucitor, intensitatea luminii proprii fiind mai mare
decat a luminii solare; umbra nelogica de pe rebord a avut o cauza fizica
necunoscuta, nefiind produsa de pozitia fata de soare a obiectului! Concluzia
corespunde intr-adevar cu detaliile expuse de Emil Barnea in mod separat.
- Marirea celei de-a
treia imagini vine sa confirme constatarea de mai sus, ridicand si alte
probleme cu caracter stiintific, la fel de dificile. Aceasta releva un alt
detaliu neinteles: in timp ce domul este aici intunecat, rebordul continua sa
straluceasca. Evident, stralucirea nu este produsa pe cale electrostatica, dar
cum este oare posibil ca sa se realizeze tehnic stralucirea numai a unei parti
din carcasa navelor aflate in zbor ?
Fotografiile intamplatoare
obtinute la 18 August 1968 de Emil Barnea in Padurea Baciu de langa
Cluj-Napoca, si-au castigat pe drept cuvant o consacrare in literatura de
specialitate, problematica stiintifica ridicata de acestea fiind cu totul
deosebita si solicitand in continuare studierea lor si gasirea unor explicatii
corespunzatoare. De fapt, interesul deosebit a fost suscitat nu numai prin
calitatea imaginilor si a detaliilor obtinute ca urmare a coborarii obiectului
la o altitudine joasa, ci si prin faptul ca s-a inregistrat pe pelicula o suita
de imagini ce au prezentat indicii pretioase asupra modului de zbor al
OZN-urilor. Drept urmare, fotografiile respective au facut obiectul diferitelor
analize efectuate in mai multe tari, care au reconfirmat in final
autenticitatea documentului romanesc, precum si valoarea sa stiintifica.
Astfel, de exemplu, revista
franceza de specialitate "Lumieres dans la nuit" a supus fotografiile
de la Cluj-Napoca unor expertize foarte exigente, inainte de a le publica, transmitandu-le,
in acest scop, laboratoarelor belgiene LAET (Bruxelles). Prin buletinul din 12
martie 1970, specialistul G. Delcorps preciza: "Absenta unor probe
sesizabile ale unui eventual trucaj si concluziile expertilor precedenti, ma
fac sa conchid ca cele doua fotografii aflate la mine prezinta elementele
majore ale autenticitatii".
Cunoscutul ozenolog francez
F. Lagarde a trimis apoi in continuare fotografiile si buletinul, unui expert
stiintific. La 28 octombrie 1970, acesta confirma la randu-i urmatoarele:
"In legatura cu fotografiile din Romania, am ajuns la aceeasi concluzie ca
si dl. Delcorps. Trebuie de asemenea sa ma alatur lui – si nu este pentru prima
data – umbrele nu au absolut nimic de-a face cu lumina soarelui".
In acest context de apreciere
la nivel international a valorii documentarului romanesc, a fost intru totul
normal faptul – relevat de C.S.Vonkeviczky, director pe atunci al ICUFON – ca
fotografiile de la Cluj-Napoca – mult marite si expuse in holul salii de
sedinte – au impresionat pe participantii la Congresul de ozenologie tinut la
Acapulco in aprilie 1977.
(dupa Calin Turcu, Enciclopedia
observatiilor OZN din Romania (1517-1994), reluand relatarile ing. Florin
Gheorghita din cartile sale OZN – o problema moderna si Enigme
in Galaxie.